Brand activation

Brand Awareness en Activation

Een kraampje in de supermarkt waar een dame je een ‘sample’ uitreikt of de schaarsgeklede dames in een discotheek die gratis shots uitdelen. Beide zijn het perfecte voorbeeld van Brand Activation. Je activeert of lanceert jouw merk (eventueel opnieuw).

Brand (merk) Awareness (Bewustzijn). Kort door de bocht zou je dit dus gewoon letterlijk kunnen vertalen. Brand awareness is echter niet alleen de mate waarin klanten bewust zijn van jouw merk. Het kan ook staan voor een vorm van branding. Herkenning speelt een belangrijke rol bij brand awareness.

Hoe ‘laad’ je een merk?

Een merk laden, betekent in grote lijnen dat je je merk oplaadt met bekendheid en positieve associaties met jouw merk.

Voor het succesvol laden van je merk, gelden er eigenlijk een paar regels die altijd van toepassing zijn;

  • Zichtbaarheid
  • Duidelijkheid
  • Consistentie
  • Authenticiteit
  • Standvastigheid

Wat is brand awareness?

Brand awareness is eigenlijk hetzelfde als naamsbekendheid. In hoeverre is de consument zich bewust van een merk, en kunnen ze dit goed associëren met een bepaalde dienst of een bepaald product?

Door middel van offline, of online marketingcampagnes, kun je brand awareness vergroten. Je kunt brand awareness ook beïnvloeden. Dit kan onder andere op de volgende manieren;

  • Zet je bedrijf neer als expert door middel van het delen van waardevolle informatie
  • Inspelen op emoties
  • Gebruik van humor
  • Inzet van de juiste communicatiemiddelen.

Wat is brand activation?

Brand activation wordt ook wel merkactivatie genoemd. De naam spreekt dan ook redelijk voor zich. Je kunt het eigenlijk zien als een verzamelnaam. Het omvat alle events en andere momenten waarbij jij je merk, als het ware tentoonstelt. Dit kan op verschillende manieren, maar houdt wel altijd directe interactie in met de doelgroep. Je moet het zien als een ervaring, in plaats van het zien van een affiche bijvoorbeeld.

De mogelijkheden op het gebied van brand activation zijn eindeloos en je kunt dit geheel zelf invullen.

Om je een goed idee te geven van brand activation en wat dit kan omvatten; Waarschijnlijk een van de grootste en meest bekende brand activation events; De ‘Unox’ Nieuwjaarsduik. Maar denk ook bijvoorbeeld aan RedBull en de Air Race bijvoorbeeld.

Welke rol speelt branding in het klantencontact

De wijze waarop je bereikbaar bent en bijvoorbeeld de mate van klantvriendelijkheid, tellen allemaal weer mee in de manier de klant naar jouw bedrijf en merk kijkt.

Heb je goed klantencontact, sta je consumenten vriendelijk te woord en bied je verschillende, makkelijke manieren aan voor de consument, om met jou in contact te komen?

Je kunt zoveel events en gekke parades bedenken als je wil, als de klant niet tevreden is over het contact, dan heb je alles voor niks gedaan. Je zou dus kunnen zeggen dat klantencontact een van de belangrijkste factoren is als het draait om branding.