Waarom merken

Het belang van Merken

Door het koppelen van een product aan een merk, weet een consument wat hij aanschaft.
Is een specifiek merk goed bevallen? De consument zal dan niet snel op zoek gaan naar een ander merk. Maar mocht de consument niet tevreden zijn, dan is deze bij een groot merk, sneller geneigd om het nog eens te proberen. Grote merken krijgen dus sneller een tweede kans.

Tegenwoordig heeft bijna alles een merk en het hebben van een merk is dan ook van uiterst belang voor een fabrikant. Zonder klanten heb je immers geen omzet.

Consumenten zoeken zekerheid, merken bieden deze zekerheid.

De perceptie van de consument

De perceptie van de consument is uiterst belangrijk als het om merken gaat. De perceptie van de consument is de manier waarop een klant naar jouw merk kijkt en deze waarneemt.

Door middel van het waarnemen van iets (met zintuigen) verkrijgt een consument informatie. Mensen leggen de focus op 1 ding en het andere verdwijnt hierbij. Mensen registreren dan ook geen indrukken zoals een camera bijvoorbeeld een visuele indruk registreert.

Mensen maken, na een waarneming, hun eigen weergave van de realiteit en dit noemen we selectieve perceptie (of waarneming).

Aangezien niemand helaas genoeg hersencapaciteit heeft om de wereld en alle bijbehorende indrukken, bewust te kunnen verwerken. Dit betekent dat er geselecteerd moet worden, dus het ene wordt verwerkt maar iets anders niet. Selectieve waarneming zorgt ervoor dat de invloed van een marketeer, op een consument, beperkt is.

Positionering; Hoe de consument aan jouw Merk denkt, vergeleken met andere Merken

Merkpositionering moet je zien als het plekje in het hart en hoofd van mensen, als het om jouw merk draait. Welk plekje heeft jouw merk ingenomen in het hoofd en hart van de consument?

Natuurlijk wil je graag dat dit een waardevolle en unieke plek is, als het even kan, ook nog onvervangbaar. Merkpositionering omvat dus eigenlijk de band tussen je merk en jouw doelgroep.

De waarde van Merken

Een merk is een bezit en het is daarom verstandig dat je de waarde ervan bepaalt. Hierbij kun je denken aan fiscale zaken, maar ook als je een merklicentie uit wil geven of jouw bedrijf verkopen, moet er vastgesteld hoeveel het bedrijf en merk waard is en hoe hoog de vergoeding voor de merklicentie moet zijn.

Het merk (of logo) van jouw bedrijf, is ook gelijk de ID van jouw bedrijf. Men herkent jouw logo en vertrouwt jouw merk. Op die manier bouw je merkwaarde op.

Des te bekender en vertrouwder het merk, des te meer waarde. Denk bijvoorbeeld aan Amazon, dit is het meest bekende merk, wereldwijd en heeft een merkwaarde van maar liefst $415 miljard.

Voordelen van het hebben van een merk

Een merk is eenvoudig en duidelijk herkenbaar, waarbij men direct een link legt met de waarde van jouw product(en). Denk aan een korte slagzin, in combinatie met kleur, een symbool en de naam van je product of bedrijf.

Het hebben van een merk, brengt veel voordelen met zich mee, een aantal van deze voordelen zijn;

  • Snellere groei en een grotere omzet
  • Je onderscheid jezelf van anderen
  • Consumenten zullen sneller geneigd zijn om een tweede kans te geven
  • Moraal onder medewerkers. Medewerkers zijn trots op een merk.
  • Herkenning
  • (Merk)waarde opbouwen.