Branding

Wat is branding

Branding, uitermate belangrijk voor eigenlijk alle bedrijven.
Met branding vermeld je een logo, merknaam of een bedrijfsnaam. Het doel hierachter is echter niet, zoals bij andere marketingstrategieën het geval is, voor bijvoorbeeld het vergroten van je klantenbestand.

Met branding bouw je aan je merk en het is er dan ook voor bedoeld om meer naamsbekendheid te genereren. Je bouwt merkwaarde op, ook wel brand value of brand equity genoemd.

Wat is branding en waarom is het belangrijk? We bespreken het hieronder iets uitgebreider.

Geschiedenis van Branding?

Branding is eigenlijk afgeleid van het woord ‘brandr’. Dit is een oud-Noors woord en het betekent brandmerken. Brandmerken was vroeger de enige manier voor een veehouder, om zijn dieren van elkaar te kunnen onderscheiden. Vroeger werd branding dus gebruikt om aan te geven dat iets jouw eigendom was. Hiermee werd bijvoorbeeld ook diefstal tegengegaan, of in ieder geval moeilijk gemaakt.

Branding heeft echter nog een andere oorsprong; Vroeger werd er ook door belangrijke families gebruikt gemaakt van branding. Met een bepaald, zelfontworpen familiewapen, gaf men aan dat ze tot een bepaalde, invloedrijke familie behoren.

Later ging men branding ook gebruiken op kratten en drankvaten. Op deze manier konden deze efficiënter worden getransporteerd, zonder iets open te maken kon je zien wat erin zat.
Dit heeft voor aanzienlijke verbetering van kwaliteit geleverd, maar ook voor tijdwinst en een betere service.

Wat betekent branding vandaag voor bedrijven?

Branding ziet er tegenwoordig iets anders uit, maar in grote lijnen betekent het nog wel hetzelfde. Je geeft aan dat iets jouw eigendom is, maar het kan ook staan voor bepaalde kwaliteitsgarantie. Voor het laatste geldt dat je merkwaarde zeer hoog ligt en je hebt vertrouwen opgebouwd met jouw merk (logo).

Men denkt vaak dat branding beperkt is tot een logo of een huisstijl, maar dit is niet het geval. Brandig draait om het creëren van een visuele en non visuele identiteit voor je bedrijf, die jouw merk in 1 oogopslag kan vertegenwoordigen.

Merkwaarden bepalen grotendeels de identiteit en dit wordt dan ook wel het DNA genoemd van een merk.
Je ziet branding in e-mails, klantcommunicatie en geplaatste advertenties. Je ziet de visuele identiteit terug in bijvoorbeeld een logo, visitekaartjes of producten die je verkoopt.

Consumenten zijn op zoek naar beoordelingen en goede branding gaat dan ook een steeds grotere rol innemen voor het succes van een bedrijf. Kom jij uniek voor de dag? Dan onderscheid je je van de rest.

Branding over alle kanalen heen: Digitaal en Fysiek

De wereld digitaliseert en bij branding betekent dit vaak, dat digital branding, het overneemt van de fysieke manier van branding. Wij vinden echter dat je ten alle tijden gebruik hoort te maken van beide opties, voor een optimaal resultaat.

De fysieke vorm van branding kan gaan om pennen met een logo, visitekaartjes of promotieproducten, voorzien van jouw logo.

Digital branding is alle branding die online gebeurt, je kunt hierbij denken aan online marketing of bijvoorbeeld Social Media.